בית המשפט המחוזי תל אביב יפו אישר חלוקה שאינה עומדת במבחן הרווח

המחלקה הכלכלית בבית המשפט המחוזי בתל אביב -יפו
  
ת"א 38760-04-24 סופר דריבטיבס (ישראל) בע"מ נ' משרד המשפטים/אגף רשם החברות, שותפויות ואח'

 

לפני כבוד השופטת  דנה אמיר
המבקשתאינטרקונטיננטל אקסצ'יינג' ישראל בע"מ
נגד 
המשיבים1.משרד המשפטים – רשם החברות

2.רשות המיסים

3.ממונה על חדלות פירעון ושיקום כלכלי

 

פסק דין

 

לפניי בקשה לפי סעיף 303 לחוק החברות, תשנ"ט – 1999 (להלן: חוק החברות) לאישור חלוקה אשר אינה מקיימת את מבחן הרווח אך מקיימת, על פי הנטען בה, את מבחן יכולת הפירעון.

המבקשת, אינטרקונטיננטל אקסצ'יינג' ישראל בע"מ (להלן גם: החברה) היא חברה פרטית שהוקמה והתאגדה בישראל בשנת 2000 ומעסיקה נכון להיום כ-230 עובדים.

המבקשת מאוגדת כחברה פרטית מוגבלת במניות ומלוא הון מניותיה מוחזק על ידי חברת ICE Data Derivatives Inc., המאוגדת בדלוואר, ארצות הברית (להלן: חברת האם).

כעולה מהבקשה, במסגרת פעילותה מספקת המבקשת לחברת האם שירותי מחקר ופיתוח, שיווק ומכירה, תמיכה ושירותים אחרים, וזאת במודל "קוסט פלוס" על פי הסכם הקיים בין המבקשת לחברת האם משנת 2004. בהתאם לתנאי ההתקשרות בהסכם זה, המבקשת מספקת את השירותים לחברת האם בתמורה לכיסוי הוצאותיה בתוספת מרווח בתנאי שוק, כפי שנקבע מעת לעת, אשר עמד נכון למועד הגשת הבקשה על 10%. חלק הארי של הכנסות המבקשת מתקבל בתמורה לשירותים אלו. בנוסף לכך, למבקשת הזכות הבלעדית לשווק ולמכור את מוצרי חברת האם בישראל, והמבקשת זכאית לקבלת 5% מהרווח התפעולי הנובע ממכירות אלו.

במסגרת הבקשה עותרת המבקשת לאישור חלוקה בדרך של הפחתת הון בסכום של עד 18,258 אלפי דולר ארצות הברית (להלן: החלוקה המבוקשת), תוך שהובהר כי החלוקה המבוקשת תבוצע כחלק מחלוקה בסכום כולל של עד 45,000 אלפי דולר ארה"ב (להלן: החלוקה הכוללת), אלא שחלוקת הסך של 26,742 אלפי דולר ארה"ב מתוך החלוקה הכוללת מקיימת את מבחן הרווח על פי סעיף 302 לחוק החברות. החלוקה הכוללת, והחלוקה המבוקשת כחלק ממנה, תבוצע בדרך של קיזוז מלוא הסכום המחולק כנגד יתרת חו"ז בינחברתית בסך של 47,856 אלפי דולר ארה"ב, העומדת לזכות המבקשת כלפי חברת האם של המבקשת.

בבקשה צוין כי נכון למועד הגשת הבקשה, למבקשת נושה מובטח אחד – בנק הפועלים בע"מ, ואין לה נושים מהותיים כמשמעות מונח זה בתקנות החברות (אישור חלוקה), תשס"א – 2001 (להלן: תקנות החלוקה). כן צוין בבקשה כי הגם שאישור החלוקה אינו טעון הסכמה של הנושה המובטח, המבקשת פנתה לבנק הפועלים, אשר אישר בכתב כי אין לו התנגדות לבקשה. ממילא, צוין, בהתאם לתקנה 2(ב) לתקנות החלוקה, כי הודעה על החלוקה המבוקשת תישלח אליו בד בבד עם הגשת הבקשה.

לבקשה צורפו, בין היתר, דוחותיה הכספיים המבוקרים של המבקשת ליום 31.12.2022 וכן דוחותיה הכספיים הסקורים של המבקשת ליום 30 בנובמבר 2023, שהינם הדוחות הכספיים האחרונים אשר אושרו על ידי דירקטוריון המבקשת (להלן יחד: הדוחות הכספיים); החלטת דירקטוריון המבקשת מיום 12.4.2024 לאשר את החלוקה המבוקשת (בכפוף לאישור בית המשפט); הסכמת רואה החשבון של המבקשת למסירת הדוחות הכספיים לידי נושי החברה; וכן חוות דעת כלכלית אשר בחנה את כושר הפירעון של החברה לאור החלוקה הכוללת המתוכננת להתבצע ואת עמידת החלוקה המבוקשת והחלוקה הכוללת במבחן יכולת הפירעון.

בהתאם לדוחותיה הכספיים הסקורים של המבקשת ליום 30.11.2023, הונה העצמי של החברה עומד על 48,695 אלפי דולר ארה"ב. נכון לאותו מועד, לחברה נכסים בסך כולל של 60,584 ש"ח, מתוכם רכוש שוטף בסך כולל של 58,075 אלפי דולר ארה"ב, הכוללים מזומנים ושווי מזומנים בסכום כולל של כ-9,177 אלפי דולר ארה"ב, חייבים ויתרות חובה בסכום של 1,042 אלפי דולר ארה"ב וחיובים של צדדים קשורים בסך כולל של 47,856 ₪. היקף התחייבויותיה של המבקשת נכון לאותו מועד עומד על 11,999 אלפי דולר ארה"ב, מתוכן התחייבויות שוטפות בסך של 10,570 אלפי דולר ארה"ב והתחייבויות בשל סיום יחסי עובד-מעביד, נטו, בסך של 1,318 אלפי דולר ארה"ב.

במסגרת חוות הדעת הכלכלית שצורפה לבקשה, אשר הוכנה על ידי דלויט ייעוץ וטכנולוגיות בע"מ והוגשה למבקשת ביום 12.4.2024, נבחנה, בין היתר, יכולת החברה לעמוד בהתחייבויותיה הקיימות והצפויות גם תחת תרחיש קיצון המניח הפסקת ההתקשרות בין החברה לחברת האם. מסקנת חוות הדעת היא כי לאור הניתוח שבוצע (לרבות ביחס לתרחיש הקיצון) ובכפוף למידע שהתקבל מהחברה, לא קיים חשש סביר שהחלוקה תמנע מהחברה את היכולת לעמוד בהתחייבויותיה הקיימות והצפויות בהגיע מועד קיומן.

כאמור, ביום 12.4.2024 אישר דירקטוריון החברה את החלוקה הכוללת, והחלוקה המבוקשת כחלק ממנה, בסכום כולל של עד 45,000 אלפי דולר ארה"ב ואת הגשת הבקשה לבית המשפט בהתאם לסעיף 303 לחוק החברות, לאישור ביצוע החלוקה המבוקשת. החלטת דירקטוריון החברה התקבלה לאחר שהדירקטוריון בחן את הדוחות הכספיים ואת חוות הדעת הכלכלית, לרבות תרחיש הקיצון הנבחן במסגרתה, והביא בחשבון את מודל הפעילות של החברה והתזרים השוטף הנובע ממנה, מצבת נכסיה השוטפים והקבועים, מצב הנזילות ומצבת ההתחייבויות הקיימות והצפויות שלה, והגיע לכלל מסקנה כי מתקיים מבחן יכולת הפירעון על פי חוק החברות, היינו כי לא קיים חשש סביר כי החלוקה הכוללת (ובכלל זה החלוקה המבוקשת) תמנע מן המבקשת את היכולת לעמוד בחבויותיה הקיימות והצפויות בהגיע מועד קיומן.

במסגרת החלטתי מיום 21.4.2024 התבקשה עמדתם לבקשה של רשם החברות ורשות המסים (להלן, יחד: הרשויות) ושל הממונה על הליכי חדלות פירעון ושיקום כלכלי (להלן: הממונה) תוך שנקבע כי הממונה והרשויות רשאים, לשם גיבוש עמדתם בבקשה, לפנות לכל גורם אשר הגיש חוות דעת או מסמך התומך בבקשה כדי לקבל התייחסותו לאמור באותם מסמכים, וכן לפנות למבקשות על מנת לקבל מהן, במידת הצורך, מידע, נתונים או מסמכים נוספים. כן נקבע באותה החלטה כי המבקשת תגיש לבית המשפט הודעת עדכון בחלוף המועד להגשת התנגדויות לבקשה.

 

עמדת המשיבים

עמדת הממונה

בתגובתו לבקשה ציין הממונה כי החלוקה המבוקשת תבוצע באמצעות קיזוז התחייבויות של חברת האם, כך שאין בה להשליך על התזרים השוטף של החברה. כן צוין כי פעילות החברה רווחית בהגדרתה לאור מתכונת פעילותה במודל של Cost plus וכי הרווח הנקי של החברה בשנים 2021-2023 עמד על כ-4, 3.5 ו-3 מיליון דולר ארה"ב בהתאמה. בנוסף צוין כי במידה ומי מהצדדים (החברה או חברת האם) מעוניין לסיים את הסכם מכירת השירותים עליו לתת הודעה בכתב לצד השני די זמן מראש כך שהחברה תוכל לפעול להפסקת פעילותה ללא יצירת התחייבויות שלא תוכל לעמוד בהן. לאור האמור סבור הממונה כי החברה עומדת במבחן יכולת הפירעון ועל כן הוא אינו מתנגד לאישור החלוקה המבוקשת.

 

עמדת הרשויות

רשם החברות בתגובתו לבקשה ציין כי מעיון בפנקס השעבודים המתנהל אצל רשם החברות, על שמה של החברה רשומים שעבודים פעילים לחובתה לטובת נושה אחד (מעיון בנסח החברה עולה כי הכוונה לבנק הפועלים – ד.א.) כי אין למבקשת חוב אגרה שנתית לרשם החברות והיא אינה רשומה כחברה מפרה כמשמעותה לפי הוראות סעיף 362א לחוק החברות. לגופה של בקשה צוין כי אין לרשם החברות כל יריבות משפטית ועמדה מהותית לגבי החלוקה המבוקשת וכי הוא מותיר את הבקשה לשיקול דעת בית המשפט.

רשות המסים בתגובתה לבקשה הודיעה כי אינה מתנגדת לביצוע החלוקה המבוקשת, זאת גם בשים לב לגובה החובות וסכום החלוקה המבוקש, ובכפוף לכך שגם לאחר החלוקה יוותרו בחברה כספים לתשלום חובות המס בהרשאה והחברה תוכל לעמוד בחבויותיה הקיימות והצפויות כלפי רשות המסים בהגיע מועד קיומן. בצד זאת הודגש כי אין באי ההתנגדות כאמור כדי לנקוט עמדה כלשהי מטעם רשות המיסים ביחס לחבות מס קיימת או עתידית של המבקשת, כתוצאה מהחלוקה או מסיבות אחרות כלשהן או לגרוע מהפעלת סמכויותיהן של רשויות המס בהתאם להוראות הדין ובתוך כך לשום את המבקשת ולגבות את חוב המס כתוצאה מכך.

ביום 20.6.2024 הגישה המבקשת הודעת עדכון והפנתה להודעתה מיום 17.4.2024 לה צורף עותק מפרסומי ההודעות לנושים אודות הגשת הבקשה דנן, אשר בוצעו בהתאם להוראות תקנות החלוקה. במסגרת ההודעה עדכנה המבקשת כי המועד האחרון להגשת התנגדויות לבקשה חלף וכי לא הוגשה כל התנגדות לבקשה. אף לתיק בית המשפט לא הוגשו, נכון למועד החלטה זו, התנגדויות לבקשה.

דיון והכרעה

  1. סעיף 303 לחוק החברות, שכתורתו "חלוקה באישור בית המשפט" קובע בזו הלשון:

"(א) בית המשפט רשאי, לבקשת חברה, לאשר לה לבצע חלוקה שלא מקיימת את מבחן הרווח, ובלבד ששוכנע שמתקיים מבחן יכולת הפירעון.

     (ב) חברה תודיע לנושיה על הגשת בקשה לבית המשפט כאמור בסעיף קטן (א) באופן שיקבע השר.

     (ג)  נושה רשאי לפנות לבית המשפט ולהתנגד לבקשת החברה להתיר לה ביצוע חלוקה.

     (ד) בית המשפט רשאי, לאחר שנתן לנושים שהתנגדו הזדמנות להשמיע את טענותיהם, לאשר את בקשת החברה, כולה או חלקה, לדחותה או להתנות את אישורו בתנאים".

המבקשת פעלה בהתאם לאמור בהחלטת בית המשפט ולמתחייב מהוראות הדין, ובכלל זה המציאה את הבקשה על נספחיה לרשויות ולממונה ופרסמה הודעה לנושים בשני עיתונים יומיים.

1לא הוגשה התנגדות כלשהי לבקשה בתוך המועד שנקבע לכך או לאחריו ועד למועד החלטה זו.

לאחר שעיינתי בבקשה ובמסמכים שצורפו לה, בדוחותיה הכספיים של החברה ליום 30.11.2023 שנתוניהם העיקריים פורטו לעיל, בחוות הדעת הכלכלית, בעמדת הרשויות ובפרט בחוות הדעת שצורפה לעמדת הממונה, נחה דעתי כי החלוקה המבוקשת מקיימת את מבחן יכולת הפירעון.

לאור האמור לעיל אני נעתרת לבקשה ובלבד שהחלוקה המאושרת תבוצע בתוך 6 חודשים ממועד החלטה זו.

ניתן היום,  ב' תמוז תשפ"ד, 08 יולי 2024, בהעדר הצדדים.

 

 

 

 

ת"א 38760-04-24 סופר דריבטיבס (ישראל) בע"מ נ' משרד המשפטים/אגף רשם החברות, שותפויות ואח' בבית המשפט המחוזי תל אביב יפו

מצאתם את התוכן שימושי ו/או מעניין. שתפו.