גזר דין למיכאל בן-ארי במסגרת הסדר טיעון בעבירות של קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, זיוף בכוונה לקבל דבר ועוד (תפ"כ 57747-12-22)

מאסר בפועל לתקופה של שמונה שנים ותשעה חודשים, למיכאל בן ארי במסגרת הסדר טיעון בעבירות של קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, זיוף בכוונה לקבל דבר ועוד

(תפ"כ 57747-12-22) (1.9.24)

סיפור המעשה בתמצית

הנאשם מיכאל בן-ארי כיהן כמנכ"ל חברת EGFE ישראל בע"מ (להלן – החברה), שעסקה בגיוס כספי משקיעים, בניהולם ובהשקעתם. הנאשם החזיק בכ- 95% ממניות החברה, והיה היוזם, ה"הרוח החיה" והגורם המחליט הבלעדי בחברה, הקובע את דרך גיוס כספי משקיעי החברה, מחליט על טיב השימוש שיעשה בכספים המושקעים, ואף מעורב בגיוס המשקיעים. כך, העניק הנאשם לפונים לחברה ייעוץ השקעות וזאת מבלי שהיה בידיו רישיון לכך.

התקופה הרלוונטית לכתב האישום היא החל מיום 13.1.10. בתקופה זו, הציעה החברה ללקוחותיה להשקיע באמצעותה בקרן "בלו ריבר", תוך שהיא מאחדת מספר רב של משקיעים תחת חשבונה. כך יצרה החברה הסדר בעבור מאות רבות של משקיעים, שמטרתו השקעה משותפת בניירות ערך והפקת רווחים משותפת מהחזקתם ומכל עסקה בהם, כהגדרתו בחוק השקעות משותפות בנאמנות, התשנ"ד-1994 (להלן – חוק השקעות משותפות). ניהול פעילות ההשקעה בחברה שלא על ידי קרן להשקעות משותפות בנאמנות, ללא הסכם לניהול בנאמנות וחרף העובדה שהיה עליה להתבצע בהתאם להוראות חוק השקעות משותפות, אפשר לנאשם לפעול ללא כל פיקוח, והקל על ביצוע המעשים המפורטים, וכל זאת בניגוד להוראות חוק השקעות משותפות.

האישום הראשון מתאר את עבירות המרמה והזיוף אותן עבר הנאשם על מנת לקבל במרמה את כספי משקיעי החברה. הנאשם גייס משקיעים, הן במישרין והן באמצעות עובדי החברה שפעלו על פי הנחייתו, בהליך גיוס מרמתי שכלל מצגים כוזבים והסתרת מידע מהותי הנוגע לפעילות החברה. בפועל, ובניגוד למצגים הכוזבים שהוצגו למשקיעים, נהג הנאשם בכספים כבשלו, תוך חריגה משמעותית מההרשאה שניתנה לו על ידי המשקיעים.

אפיק ההשקעה המרכזי של החברה שהוצג למשקיעים היה קרן "בלו ריבר", למרות שלנאשם לא היה כל קשר לקרן החל משנת 2008, שכן במועד זה הקרן הפסיקה את פעילותה. על בסיס המצג הכוזב, גייס הנאשם כ-960 משקיעים בעודו מתחייב לתשואה גבוהה מובטחת, לרמת סיכון נמוכה ולנזילות מידית של כל כספם. בפועל, עשה הנאשם בכספים כבשלו לצרכיו ולרצונותיו: במקרים רבים שילם למשקיעים באמצעות כספי משקיעים אחרים, וזאת מבלי שיידע את האחרונים על הנעשה בכספם; העביר חלק מכספי המשקיעים לחשבונות שונים בישראל ובחו"ל והשקיע אותם בנכסים ומיזמים החורגים מהמצגים שהוצגו למשקיעים; ועשה בכספים לשימושיו האישיים. כספם של המשקיעים עורבב כך שלא ניתן היה להבחין בין כספיו של משקיע אחד לאחר, או בין כספי המשקיעים לנכסיו הפרטיים של הנאשם.

בנוסף, הנאשם הציג למשקיעים מצגים כוזבים, בין במישרין ובין באמצעות עובדי החברה, הנוגעים להשקעת כספם בקרן "בלו ריבר". המצגים הכוזבים הוצגו למשקיעים בעל פה בפגישות ובשיחות, במסמכים ובהתכתבויות ואף בפרסום באתר האינטרנט הרשמי של החברה. חלק מהמסמכים שהוצגו למשקיעים היו מסמכים מזויפים. חלקם נחזו להיות מסמכים מטעם קרן "בלו ריבר", וחלקם נחזו לאישורים מטעם בנק צ'ייס האמריקני לכך שכספי המשקיעים מושקעים בתת חשבון פרטי תחת חשבון החברה בקרן "בלו ריבר", כשכולם בעצם הוכנו על ידי הנאשם ועובדיו.

בנוסף הוצגו למשקיעים כתבי ערבות ועליהם חתימה וחותמת מזויפת של עורך דין. הנאשם, בין היתר באמצעות עובדי החברה, שלח למשקיעים דוחות חודשיים כוזבים המפרטים את סכומי ומועדי ההשקעה ופרטים נוספים אודות ההשקעה, דוחות שנתיים כוזבים המפרטים את פועלה של קרן "בלו ריבר", ניוזלטרים המתארים מצג שווא של פעילות החברה ואף ערך כנסים בהם הציג את פעילות החברה.

בהתבסס על המצגים הכוזבים שהוצגו למשקיעים, קיבל הנאשם את כספי המשקיעים ועשה בהם שימוש הסוטה באופן ניכר מהיעוד שנמסר למשקיעים, וכך קיבל את הסכמתם להמשיך ולהשקיע את כספם בחברה ולא למשוך אותו.

הנאשם קיבל לידיו במרמה בנסיבות מחמירות את כספי לקוחות החברה בהיקף כספי של מאות מיליוני ₪, ואת הסכמתם לכך שכספם יישאר בידי החברה תוך שאלו סברו כי החברה פועלת באופן תקין ומשקיעה את כספם בהתאם למצגים שהוצגו להם. הנאשם אף זייף בנסיבות מחמירות מסמכים בכוונה לקבל באמצעותם את כספי המשקיעים ואת הסכמתם כמתוארת לעיל.  על אף שלאורך השנים הושבו כספי משקיעים בהיקף של מאות מיליוני ₪, הנאשם נותר חייב מאות מיליוני ש"ח למאות משקיעים.

על בסיס האמור, הורשע הנאשם בקבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, ובזיוף בכוונה לקבלת דבר בנסיבות מחמירות.

האישום השני מתאר את עבירות הלבנת ההון שעבר הנאשם. הנאשם קיבל במרמה בנסיבות מחמירות את כספי המשקיעים בהיקף של מאות מיליוני ₪, ואת הסכמתם לכך שכספם יישאר בידי החברה, ואף זייף מסמכים בנסיבות מחמירות להשגת מטרות אלו. כספים אלו שגויסו מהלקוחות מהווים "רכוש אסור" כהגדרתו בחוק איסור הלבנת הון, בו ביצע הנאשם פעולות במטרה להסתיר או להסוות את מקור הרכוש, זהות בעלי הזכויות בו או תנועותיו. על בסיס האמור, הורשע הנאשם בפעולה ברכוש אסור במטרה להסתיר או להסוות את מקורו.

האישום השלישי מתאר את עבירת זיוף הדרכון שעבר הנאשם. ביום 6.4.21 וביום 7.4.21 נחקר הנאשם באזהרה בחשד לביצוע העבירות מושא כתב האישום.חרף התנאים המגבילים שהושתו עליו, החליט הנאשם להפר אותם ולצאת מהארץ. לצורך כך זייף הנאשם את דרכונו של חברו, ובאמצעות הדרכון המזויף יצא מהארץ ביום 6.5.21. הנאשם אף פעל להעברת תמורה כספית בהיקף של עשרות אלפי ₪ לחברו בגין מעורבותו בזיוף הדרכון. על בסיס האמור, הורשע הנאשם בזיוף בכוונה לקבל דבר בנסיבות מחמירות.

 

מצאתם את התוכן שימושי ו/או מעניין. שתפו.